Semináře
Třebaže je Vojtova terapie reflexní, a tedy nepodléhá vědomému řízení člověka, nepůsobí pouze na tělo. Stejně tak hybná porucha se nemanifestuje pouze tělesně, ale zanechává svou stopu také v psychice - ve způsobu, jakým člověk jedná, pracuje se svými emocemi a reaguje na vnější podněty.
Vojtův princip nám říká, že nejsilnějším podnětem k pohybu vpřed je naše vlastní motivace. Dítě se nehýbe proto, že se tak rozhodne - jeho mozek mu spouští odpovídající hybné vzorce v reakci na jeho touhu poznávat svět kolem.
Zdravé dítě nepotřebuje žádný vnější stimul, aby se pohnulo vpřed - postiženému tento stimul dává Vojta.
Protože malé miminko je ve svém myšlení konkrétní, nijak své tělo nehodnotí a nemá o něm zatím představu, má v tu chvíli Vojtova terapie nejvýraznější efekt. Čím konkrétnější, silnější a více ukotvená je však představa dítěte o tom, jak jeho tělo ve vztahu k vnějšímu světu funguje, tím náročnější je dosáhnout změny.
Postupem času tak už nezáleží jen na tom, jak dobře se cvičí, ale i na tom, jaká je
schopnost terapeuta rozeznat, jestli dítě pláče/nereaguje/reaguje proto, že
- cítí strach z výchozí polohy
- cítí bolest
- cítí nejistotu v reakci, kterou cvičení vyvolá
- příliš o cvičení přemýšlí
Proto je nezbytně nutné vědět, jaký vliv na výsledek terapie má
- energie, s jakou o terapii mluvíme
- naše reakce na vzdor dítěte
- věk dítěte a jeho momentální psychická úroveň
- dynamika, s jakou dítě vedeme zaujmout výchozí terapeutickou polohu
- slova, která volíme, když mezi terapeutickými jednotkami chceme dítě vést k vědomému pohybu
- handling a struktura všech ostatních aktivit konkrétního dítěte
- charakter dítěte
- případné přidružené postižení
Touto problematikou se na seminářích ve spolupráci s Mudr. Stanislavem Severou dlouhodobě zabývá Petra Fridrichová.
Probíhají za plné podpory fyzioterapeutky Veroniky Walther - Vojtové.
Jsou otevřeny jak rodičům, tak lékařům a terapeutům a pokrývají následující témata
- psychika ve Vojtově terapii u dětí s dětskou mozkovou obrnou
- psychika ve Vojtově terapii u dětí s Rettovým syndromem
- psychika ve Vojtově terapii u dětí s mentálním postižením
- vliv absence Vojtovy terapie na psychiku člověka s těžkou hybnou poruchou
- terapie a self-training starších dětí a dospělých s dětskou mozkovou obrnou (Vojta jako základ)
Telefon: 603 313 507